Bayes-struktureret musik

Betegnelsen ”Bayes-struktureret musik” dækker over musik, der på den ene eller anden måde er genereret ved hjælp af et Bayes-netværk. Et Bayes-netværk er oprindeligt udarbejdet til statistisk brug, som en måde at ordne variable, der er afhængige af hinanden, og hvor man er ude på at undersøge sandsynligheden for en bestemt hændelse, givet nogle andre sandsynligheder.

Bayes-netværk gør det muligt at skabe musik, der er drevet af ”kvalificeret tilfældighed” – ikke helt igennem tilfældigt, som megen musik af John Cage, heller ikke forhåndsdefineret som partiturmusik, og heller ikke improviseret.

I denne type musik har komponisten på forhånd lavet en række musikfragmenter. Disse fragmenter kan være fraser, enkeltstående toner, anvisninger til musikere eller sangere, hele arrangementer eller sågar hele værker.

Hvert fragment er repræsenteret i Bayes-netværket, og måden de sættes sammen på i den endelige opførelse af musikken, afhænger af de regler og sammenhænge, som komponisten på forhånd har defineret. Disse sammenhænge kan inkludere eksterne faktorer, men kan også være bestemt af musikerne i form af variable elementer i fremførelsen. Eksterne faktorer kan f.eks. være publikum, som kan stemme på enkelte fragmenter, og derigennem bestemme deres status i musikken (Idé nr. 1), det kan være terning-kast (nr. 4) , nyheder på eb.dk (nr. 7) eller noget helt fjerde.

Med Bayes-struktureret musik, foregår der et kompliceret samspil mellem de komponerede dele af komponistens værk, nogle udvælgelseskriterier, og så publikum eller andre eksterne faktorer, der påvirker musikkens endelige udformning.

Indholdet af den Bayes-strukturerede musik præsenterer en udfordring i sig selv – hvilket tekstmateriale skal bruges? Er der nogle emner, der egner sig specielt til tematisering inden for en statistisk diskurs? Hvordan skal publikum kunne høre, se eller fornemme, at musikken er skabt ud fra et Bayes-netværk? Jeg finder det personligt meget vigtigt, at der er en form for kunstnerisk logik i at anvende Bayes-netværk – ellers synes jeg, koncerten mere får karakter af en slags gimmick, frem for en egentlig kunstnerisk oplevelse.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Om musikken. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s