Bayesnets rolle i kompositionsprocessen

Indtil videre har jeg primært tænkt, at Bayes-net kunne bruges som et ekstra led imellem kompositionen og opførelsen; et led, der tilføjer et element af uforudsigelighed men samtidig struktur til musikopførelsen, og et led, der gør det muligt at inddrage alle mulige former for evidens i musikken i noget, der minder om realtime.

Det er da også spændende, men som komponist synes jeg også, det er en smule utilfredsstillende; jeg vil gerne give koncertgængerne en god og måske også smuk oplevelse, og ved at give så meget afkald på kontrollen, kan jeg ikke rigtig vide, om slutoplevelsen bliver smuk, grim, spændende eller kedelig. Det kommer til at forekomme mig lidt ligegyldigt, hvad jeg komponerer; for i sidste ende bliver resultatet præget af en masse ikke-intentionelle forhold. For sangerne kan det også blive lidt af en dødssejler, hvis de skal bruge det meste af deres energi på at holde øje med skærme eller armbånd, frem for at lægge deres sjæl i musikken.

I en klassisk kunstnerisk proces spiller musikere, dirigent, komponist, værk og tilhørere sammen på en intentionel og bevidst måde om at skabe en god musikalsk oplevelse. At inddrage ikke-intentionelle forhold, som f.eks. støjniveauet på Vesterbro eller terningkast, trækker rigtig meget fra det kunstneriske, og føjer ikke ret meget til; selv nyhedsværdien er ret begrænset, for den slags musik har været opført i efterhånden 50 år.

Så jeg har tænkt mig at vende processen om, og i stedet inddrage Bayesianske net inden jeg begynder at komponere. Nettet kan måske fortælle mig, hvilke tonearter, jeg skal bruge, og musikkens tempo, tekstvalg eller noget helt andet. Det kan være, det samme net kan bruges til flere satser. På den måde vil jeg kunne bruge det bayesianske net som afsæt for den kreative proces, i stedet for som jeg hidtil har tænkt det, som en slags mål. At lade sig styre af kreative begrænsninger på den måde, tror jeg vil føre til mere interessant musik, en bedre koncert og i hvert fald et mere interessant kompositionsforløb.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Om musikken. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s