Musik og interaktivitet

Nu er jeg som komponist for alvor kommet på arbejde. Normalt laver man et stykke musik, som så opføres af nogle musikere. Men i En sang for Bayes vil vi bruge bayesianske net som en måde at strukturere musikken på. Og det stiller nogle andre krav, for det, der for alvor gør det interessant er, hvis man kan lade noget af det, de bayesianske net gør, foregå til selve koncerten. Det vil sige, at de Bayesianske net skaber rum for interaktivitet.

Indtil videre har vi besluttet, at to former for interaktivitet skal finde sted på koncerten:

1. Der bliver en form for spørge-undersøgelse, som publikum kan besvare via deres smartphone, og via laptops, vi forhåbentlig kan skaffe, hvor resultatet vil påvirke musikken.

2. Der bliver et nummer, hvor udvalgte publikummer kommer på scenen og får lov at styre korsangerne.

En af de parametre, som der bliver skruet på, er musikkens kompleksitet. Med et kor, der kan synge 11 forskellige stemmer, vil det være muligt at lave et bayesiansk net, der bestemmer, hvilke og hvor mange stemmer, der skal synges på et givent tidspunkt. Jeg kan som komponist “frede” nogle stemmer, på den måde, at de bliver obligatoriske (f.eks. en melodistemme). Jeg kan også lade nogle stemmer være meget sandsynlige, mens andre stemmer er mindre sandsynlige. Eller lade en stemme trigge af en bestemt begivenhed.

Hvis I kommer til koncerten (som man nu kan købe billetter til), så kan I se, hvordan det kommer til at foregå.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Om musikken. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s